Van papieren cv naar online solliciteren in een paar klikken
Vijf tot tien jaar geleden stuurden mensen vooral een cv en motivatiebrief en hoopten ze op een uitnodiging. Dit gebeurt nu minder vaak, maar toch blijft het belangrijk om duidelijk te omschrijven wat jou motiveert voor de functie. Vandaag de dag solliciteert bijna iedereen via websites, LinkedIn of de 'werken bij'-pagina’s van bedrijven. Bedrijven gebruiken vaak online formulieren en stellen je in staat om met één klik te solliciteren via platforms zoals Indeed. Dit maakt het voor werkzoekenden makkelijker om snel te reageren op vacatures en bedrijven kunnen sneller beslissingen nemen.
De veranderende rol van netwerken
Netwerken betekende vroeger vooral dat je naar borrels en evenementen ging. Tegenwoordig is dit bijna volledig online. LinkedIn speelt een grote rol bij solliciteren in 2025. Werkzoekenden kunnen zichzelf laten zien door actief berichten te plaatsen en te reageren op andere berichten. Zo word je zichtbaarheid vergroot en laat je zien waar je goed in bent. Ook kan je deelnemen aan online netwerkbijeenkomsten die via LinkedIn worden georganiseerd. Tegenwoordig kan je dus op veel verschillende manieren je netwerk vergroten.
Sollicitatiegesprekken: van formeel naar informeel en hybride
In 2015 waren sollicitatiegesprekken vaak strak en formeel: een sollicitant in pak tegenover een recruiter of een potentiële werkgever in een kantoorkamer. Nu is het vaak veel informeler. Bedrijven willen de kandidaat echt leren kennen en de bedrijfscultuur is belangrijker dan ooit. Ook vinden sollicitatiegesprekken steeds vaker online plaats.
De arbeidsmarkt van nu en 10 jaar geleden: van werkgeversmarkt naar werknemersmarkt
Tien jaar geleden was de arbeidsmarkt vooral een werkgeversmarkt. Dit betekent dat er meer werkzoekenden waren en werkzoekenden harder hun best moesten doen om op te vallen. Er waren minder vacatures en de concurrentie was groot. Tegenwoordig zien we dat de arbeidsmarkt meer een werknemersmarkt is. Er zijn meer vacatures en werkzoekenden hebben meer keuzes. Bedrijven moeten nu meer moeite doen om de juiste mensen aan te trekken en bieden vaak betere arbeidsvoorwaarden en meer flexibiliteit.
Ervaringen uit de praktijk: hoe Mayke en Frank de veranderingen zien
In 2009 zijn wij begonnen in de uitzendbranche en vanaf 2009 tot aan 2015 was de arbeidsmarkt een werkgeversmarkt. Het solliciteren destijds werd eigenlijk altijd gedaan met een cv en motivatiebrief, soms zelfs nog handgeschreven. Deze ontvingen wij ook nog vaak per post en ken je de fax nog? Het aantal sollicitanten was enorm en opdrachtgevers hadden vaak keuze uit veel kandidaten. Dit zorgde ervoor dat kandidaten hun best moesten doen om op een positieve manier op te vallen of het verschil te maken tijdens een sollicitatieprocedure. Veel wensen of eisen kon je niet, het was vooral je aanpassen aan de werkgever.
Tegenwoordig is het écht een werknemersmarkt en dit zorgt ervoor dat werkgevers uitgedaagd worden om kritisch naar zichzelf te kijken. Wij kijken graag samen met werkgevers naar de mogelijkheden en wij zijn een kei in omdenken.
Kortom de arbeidsmarkt blijft zich ontwikkelen. Wil jij weten hoe Flexmakers jou kan helpen bij je volgende carrièrestap? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!
Ik zet graag mensen in beweging met mijn blogs
